Στα σχεδόν 40 χρόνια ύπαρξης της πιο διάσημης χορευτικής latin μουσικής, δηλαδή της salsa, είναι απειροελάχιστοι οι καλλιτέχνες με τη φήμη, την ιστορία, το πρεστίζ και το έργο του ενός και μοναδικού Larry Harlow. Πιανίστας, μαέστρος, συνθέτης, ενορχηστρωτής, μέγας νεωτεριστής και συνυπεύθυνος για την δημιουργία και τον ορισμό της salsa ως μουσικού είδους, ο διάσημος Judio Maravilloso (Υπέροχος Εβραίος) έρχεται, επιτέλους, να προστεθεί στους αυθεντικούς μύθους της latin μουσικής που έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα, με τις τρείς εμφανίσεις του στο club Palenque, στις 1, 2 και 3 Δεκεμβρίου. Σε αυτό το ιστορικό γεγονός για τα latin δρώμενα εν Ελλάδι, τον μαέστρο Harlow θα συνοδεύσουν οι Palenque All Stars, ενώ στο πόστο του κεντρικού τραγουδιστή θα βρίσκεται ο ραγδαία ανερχόμενος Luisito Rosario, φερμένος ειδικά για την περίσταση κατ΄ευθείαν απο τη Νέα Υόρκη.

 

Πολλές και σπουδαίες οι πρωτιές του Larry Harlow στις δεκαετίες της καριέρας του στη μουσική, αρχής γενομένης απο την ίδια του την καταγωγή : όντας εξ ολοκλήρου Αμερικανός απο εβραϊκή ρίζα, ο Harlow υπήρξε και παραμένει ο μοναδικός μή λατίνος που όχι μόνο διέγραψε σπουδαία πορεία στη λαϊκή λατινοαμερικάνικη μουσική, μα έφτασε να γίνει ένα απο τα πλέον προβεβλημένα αστέρια της, παίζοντας σπουδαία μουσική και καινοτομώντας με ιδέες και πρωτοβουλίες που ο αντίκτυπος τους είναι ακόμα αισθητός στα latin πράγματα. Γεννημένος στις 20 Μαρτίου του 1939 με το όνομα Lawrence Ira Khan-Sherman, στο Brooklyn της Νέας Υόρκης, ανατράφηκε σε μια εντελώς μουσική οικογένεια (ο πατέρας του ήταν μπασίστας κι η μητέρα του τραγουδίστρια όπερας) και στα χρόνια της κλασικής μαθητείας του έμαθε να παίζει όμποε, φλισκόρνο, φλάουτο, μπάσο και βιμπράφωνο, για να καταλήξει οριστικά στο πιάνο, που παραμένει ως σήμερα το σήμα κατατεθέν του.

 

Ως νεανίας, ο Harlow έπαιξε jazz, blues, πρώιμο rock κι όσα «μαύρα» μουσικά στύλ ακούγονταν στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 50, όμως η πρώτη του επίσκεψη στην Κούβα, το 1956, του αποκάλυψε την ακαταμάχητη γοητεία της αφρο-κουβανέζικης μουσικής. Μαγεμένος, ο Harlow ξαναγύρισε στο τροπικό νησί για να ζήσει κατά διαστήματα και να μελετήσει μουσική ως το 1959, οπότε η επιστροφή του στη Νέα Υόρκη σηματοδότησε την οριστική στροφή του προς τη latin μουσική κατεύθυνση. Σχεδόν αμέσως, έφτιαξε την πρώτη του μπάντα που έγινε γρήγορα δημοφιλής στα νεοϋορκέζικα κλαμπ, ώσπου η ίδρυση της δισκογραφικής εταιρείας Fania (που αργότερα θα γινόταν η μεγαλύτερη δισκογραφική αυτοκρατορία της ισπανόφωνης μουσικής) του έδωσε την ευκαιρία να γίνει ο πρώτος καλλιτέχνης που υπέγραψε με την εταιρεία, και να βγάλει τον πρώτο δίσκο του, εν έτει 1966. Καθώς στα τέλη της δεκαετίας του 60 το ισπανόφωνο μουσικό περιβάλλον της Νέας Υόρκης κυοφορούσε ένα νέο κίνημα, που ακόμα δεν διέθετε όνομα αλλά είχε υπόστρωμα τους αφρο-κουβανέζικους ρυθμούς σε συνδυασμό με τις jazz αρμονίες και την στιχουργική θεματική του γκέτο της μεγαλούπολης (με δύο λόγια, ό,τι αργότερα θα βαφτιζόταν �salsa�), ο Larry Harlow και η ορχήστρα του έγιναν αμέσως σημαιοφόροι του νέου ήχου.

 

Μια σειρά απο δημοφιλέστατα άλμπουμς έκαναν τον Larry Harlow κεντρική φιγούρα του κινήματος και, ως επακόλουθο, ιδρυτικό μέλος της μπάντας των αστεριών της εταιρείας Fania, που έγιναν παγκόσμια γνωστοί ως Fania All Stars. O Larry Harlow όχι μόνο υπήρξε παρών στις πρώτες ιστορικές ηχογραφήσεις του «σούπερ-γκρουπ της salsa», αλλά είχε την ιδέα (και την συμπαραγωγή) της πρώτης κινηματογραφικής ταινίας πάνω στη salsa, που ήταν το Our Latin Thing (1972), με σκηνοθέτη τον βραβευμένο με Οσκαρ ντοκυμαντερίστα Leon Gast. Εκτός αυτού, ο αεικίνητος Harlow υπήρξε ιθύνων νους της πρώτης latin όπερας στην ιστορία, με τον τίτλο Hommy, μια χαλαρή διασκευή της rock όπερας των Who, Tommy, στους ρυθμούς της salsa, την οποία όπερα ο Harlow διηύθυνε ως μαέστρος στο περίφημο Carneggie Hall της Νέας Υόρκης, όντας ο πρώτος καλλιτέχνης που έπαιξε λατινοαμερικάνικους ρυθμούς στον συγκεκριμένο χώρο. Για τις ανάγκες του έργου, ο Larry Harlow επιστράτευσε τους σπουδαιότερους λατίνους ερμηνευτές και ανάμεσα τους, την ξεχασμένη, τότε, Celia Cruz, που έτσι ξεκίνησε την δεύτερη (και πιό παραγωγική) φάση της καριέρας της. Συνεχίζοντας τις πρωτιές, ο Larry ήταν ο πρώτος που έβαλε επίσημα σε τίτλο δίσκου την λέξη salsa (ως τότε ήταν, απλώς, μια λέξη της ισπανόφωνης slang), στον ομώνυμο και ιστορικό του δίσκο του 1974, ενώ σε αποκλειστικά δική του πρωτοβουλία οφείλεται η ύπαρξη των Latin Grammys, καθώς ξεκίνησε μια ενθουσιώδη καμπάνια με την συλλογή χιλιάδων υπογραφών, που κατέληξε στην καθιέρωση των πασίγνωστων, σήμερα, βραβείων το 1975. Τέλος, ο πάντα ανήσυχος Larry Harlow ήταν ο πρώτος που συνέθεσε ένα ολόκληρο άλμπουμ με την μορφή της «σουίτας» (concept album, όπως λένε στο rock), με τον δίσκο του La Raza Latina του 1977.

 

Οι προστριβές με την παντοδύναμη εταιρεία Fania, αλλά και η πτώση της εμπορικότητας της salsa στα χρόνια του 80, έφεραν σταδιακά τον Harlow (κι άλλους μεγάλους της «latin έκρηξης» του 70) μακριά απο το προσκήνιο, συνέχισε όμως να δραστηριοποιείται ως παραγωγός, κυκλοφόρησε αρκετούς προσωπικούς δίσκους και επανήλθε στους Fania All Stars, με τους οποίους ταξίδεψε στις περισσότερες χώρες του πλανήτη, ενώ το 1999 ίδρυσε και την ορχήστρα Latin Legends στη Νέα Υόρκη. Στις αθηναϊκές εμφανίσεις του Larry Harlow, τα φωνητικά θα αναλάβει ο Luisito Rosario, ένας απο τους πλέον ταλαντούχους νέους salseros της Νέας Υόρκης, ο δεύτερος προσωπικός δίσκος του οποίου (Rumba del Barrio) υπήρξε απο τα μεγαλύτερα χορευτικά χιτς του 2005. Φυσικά, η ορχήστρα που θα συνοδεύσει τους δύο φιλοξενούμενους θα είναι οι Palenque All Stars, η εξαιρετική μπάντα απο λατινοαμερικάνους και Ελληνες μουσικούς με μεγάλη εμπειρία, πιά, σύμπραξης με τους κορυφαίους latin καλλιτέχνες.

Leave Comment